четвъртък, 08 ноември 2007 През 2008 г. ще бъде въведено пропорционално данъчно облагане на доходите на физическите лица. Ще има единна ставка от 10% без необлагаем минимум за всички видове доходи, без значение на размера им, предвиждат предлаганите от правителството промени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ).
Очаква се с въвеждането на единна ставка и с намаляването на осигурителните вноски с 3% от 1 октомври т. г. на светло да излязат значителна част от изплащаните доходи. Хората с увреждания няма да плащат на данък за суми до 485 лв. на месец, предвиждат предлаганите промени в ЗДДФЛ. Данък дивидент ще бъде намален от 7 на 5 на сто, съобщава правителствената информационна служба, съобщава econ.bg. Министерският съвет одобри предлаганите изменения и допълнения в 5 данъчни закона за данъците върху доходите на физическите лица, за корпоративното подоходно облагане, за акцизите и данъчните складове, за данъка върху добавената стойност и за местните данъци и такси.
Доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) Ставката от 10% ще е единна за всички данъкоплатци и за всички видове доходи, с изключение на доходите от стопанска дейност на едноличните търговци, за които предвижданата ставка е 15 на сто. По-високият й размер е поради това, че ЕТ не разпределят дивидент. Въз основа на това и с цел постигане на равнопоставеност при данъчното облагане на доходите на ЕТ и доходите от участие в търговски дружества на съдружници (акционери), е предложена ставка за облагане на дохода на ЕТ близка до ефективната ставка за съдружниците/акционерите. От 15% на 10% е намален размерът на ставката за авансовите вноски, които физическите лица са задължени да правят през годината, при запазване на ставка от 15 на сто за авансовите вноски на ЕТ. С промените в ЗДДФЛ ще отпаднат данъчните облекчения за деца и за дарения. Остават намаленията за задължителни осигурителни вноски и данъчните облекчения за допълнително доброволно осигуряване и застраховки Живот. Запазено е и данъчното облекчение за хората с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност като двойният размер на необлагаемата годишна данъчна основа е заменен с абсолютна стойност 5820 лв. годишно или 485 лв. на месец, съобщи заместник-министъра на финансите Кирил Желев. Новата система на облагане ще запази нормативно признатите разходи в размери 10%, 25% и 40%: 10% за доходи от наем; 25% за доходите от свободни професии и на граждански договори; 40% за доходи от продажба на произведени или непреработени продукти от селското, горското, ловното и рибното стопанство; за авторски и лицензионни възнаграждения, включително за доходи от продажба на изобретения, произведения на науката, културата и изкуството от техните автори, както и за изпълнения на артисти; доходи за упражняване на занаят, които не се облагат от патентен данък по реда на ЗМДТ.
Втората група предложения за изменения в закона са свързани с патентния данък, който от републикански през 2008 г. става местен налог. Разпоредбите, свързани с патентното облагане, са отменени в ЗДДФЛ и са разписани в Закона за местните данъци и такси. Запазен е обхватът на лицата и дейностите, подлежащи на облагане с патентен данък. В ЗДДФЛ се запазват текстовете за преминаване от патентен данък към облагане по общия ред. В годината на преминаване едноличните търговци вече няма да правят авансови вноски. Предложението е внесеният в общинските бюджети патентен данък да се приспада от годишното данъчно задължение на лицето за данъци върху дохода. Контролът и събирането на задълженията за патентен данък до 2007 г. включително, остават от компетентността на Националната агенция за приходите.
През 2008 г. данъкът върху дивидента да бъде намален от 7 на сто на 5%, е записано в предлаганите изменения в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО). Промяната е в съответствие с провежданата през последните години политика на намаляване на преките данъци. По-ниската ставка ще доведе до увеличаване на възвръщаемостта от направените инвестиции, което пък ще насърчи вложенията в икономиката. През следващата година се запазва 10% ставка на корпоративния данък. Данък печалба у нас е най-ниският сред страните от ЕС и стимулира увеличаването на инвестициите и конкурентоспособността на икономиката. Промените в ЗКПО предвиждат малките предприятия (с нетни приходи от продажби за предходната година, който са до 100 хил. лв.) да не правят авансови вноски. Те ще внасят корпоративния си данък еднократно до 31 март на следващата година. Очаква се от облекчението да се възползват около 146 000 малки предприятия, включително и едноличните търговци. Невнасянето на авансови вноски ще доведе до намаляване на попълваните платежни нареждания от малките предприятията и до значително ограничаване на плащаните от тях банкови такси при превеждане на суми към бюджета. С изменението не само ще се спестят средства и време от данъкоплатците, но и ще се улесни администрирането на данъка от Националната агенция за приходите. Освободени от внасяне на авансови вноски ще бъдат и новоучредените предприятия. В момента те внасят 3-месечни авансови вноски за годината на учредяване. Тримесечното авансово облагане води до изчисляване няколко пъти в годината на данъчен финансов резултат, което създава трудности на тези предприятия, в сравнение с другите, които се облагат с месечни авансови вноски на база печалбата от предходните години. Обикновено в годината на учредяване предприятията не реализират значителни по размер печалби, поради което от новоучредените предприятия не се реализират значителни постъпления от авансови вноски в годината на учредяването им.
Предвидено е преизчисляването на месечната авансова вноска за април. Според действащия ЗКПО за първото тримесечие предприятията правят месечни авансови вноски на базата на печалбата за годината преди предходната, защото през първото тримесечие на годината печалбата за предходната година още не е определена. Целта на преизчислението на месечната авансова вноска за април е да се постигне по-справедливо определяне на авансовите вноски за годината, а именно те да бъдат определени на базата на печалбата от предходната година. В тази връзка предприятията, при които е налице увеличение на печалбата за предходната година спрямо печалбата за годината преди предходната, ще довнесат през месец април определена сума, защото техните авансови вноски за първото тримесечие са били по-ниски от тези, които биха били платили ако авансовите вноски се изчисляваха на базата на печалбата за предходната година. Предприятията, при които печалбата за предходната година намалява спрямо печалбата за годината преди предходната, ще определят сума, с която ще намалят месечната си авансова вноска за април, защото през първото тримесечие са плащали повече, отколкото биха плащали ако авансовите вноски се изчисляваха на базата на печалбата за предходната година. Промените в определянето на авансовите вноски ще доведат до по-коректно определяне на авансовите вноски за годината, като внесените предварително суми ще се доближат до дължимия годишен корпоративен данък, каквато е целта на авансовите вноски. Законопроектът предвижда мобилните телефони, които са заведени като дълготрайни активи (с цена над 500 лв.) да се амортизират за данъчни цели за 2 години. Предложената промяна е въз основа срока за амортизация за данъчни цели да съответства на реалния срок на ползване на телефонните апарати. От следващата година се предвижда изменение на данъчната основа за облагане на хазартната дейност от тото, лото, лотарии и залагане върху резултати от спортни състезания. Предложението е при определяне на данъчната основа да се приспадат изплатените печалби за съответните игри. Определената по този начин данъчна основа ще се доближава до реализирания финансов резултат от организаторите на хазартна дейност, което ще доведе до по-справедливо данъчно облагане. Също така трябва да се отчете бързото развитие на интернет залаганията. Данъчната ставка за лотариите се изравнява със ставката за тото, лото и залагане върху резултати от спортни състезания.
През 2008 г. ще отпадне акцизът за кафе и екстрактите от него, предвиждат предлаганите изменения в Закона за акцизите и данъчните складове. Тези продукти не са акцизни стока в повечето европейски страни, поради което настоящото им облагане поставя в неравностойно положение българските производители. През следващата година се запазват действащите в момента ставки за пивото и спиртните напитки. С цел достигане на минимално изискуемите нива на Европейския съюз през 2008 г. акцизът на цигарите ще бъде повишен с 33%, като останалите две стъпки със същия процент ще бъдат направени през 2009 и 2010 г. Плавното нарастване се предприема с цел избягване на резки увеличения на цените на цигарите и намаляване на инфлационния натиск в страната. Акцизната ставка за цигарите ще бъде повишена от 6,50 лв. за 1000 къса + 54% от продажната цена на 14,50 лв. за 1000 къса + 54% от продажната цена. През следващата година нараства специфичният компонент от акцизната ставка, а пропорционалният се запазва. С изменението кутия цигари ще поскъпне с около 55 стотинки. В съответствие с договорения с Европейската комисия график за промени в нивата на акцизните ставки през 2008 г. се предвиждат следните изменения: за безоловния бензин акцизът ще бъде увеличен от 635 лв. за тон на 685 лв./т; за газьола от 535 лв./т на 600 лв./т; за керосина от 485 лв./т на 535 лв./т; за кокса и въглищата от 0,30 лв. за 1 гигаджаул на 0,40 лв. за гигаджаул топлотворна способност; за електрическа енергия за стопански и административни нужди от 1 лв. за мегават час на 1,20 лв. за мегават час. С промените в закона се предлага намалено облагане на смесите с биогорива: смесите на бензин и биоетанол, или смесите на газьол и биодизел, в които съдържанието на биогоривото е от 4% до 5% включително, ще се облагат с намалена ставка, която ще бъде с 3% по ниска от стандартната ставка от 685 лв. на 664 лв. за бензин и от 600 лв. на 582 лв. за дизелово гориво.За прилагане на намаленото облагане е задължителна нотификацията пред Европейската комисия и до произнасянето й с положително решение, намалените ставки на практика не следва да се прилагат съгласно изискванията на европейското законодателство в областта на държавните помощи.
Старите коли, които са били в страната като временен внос в момента на присъединяването ни към Европейския съюз, ще бъдат освободени от ДДС. Условията за това са автомобилите да са регистрирани за свободно обръщение в рамките на Общността, да са с първа регистрация не по-късно от 31 декември 1998 г. и дължимият за тях налог да бъде не по-голям от 100 лв., предвиждат предлаганите промени в Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС). През следващата година се запазва 20% ставка за ДДС. Измененията и допълненията са свързани основно с хармонизиране на нормативната база с новата Директива 2006/112/ЕО. С тях се определя мястото на изпълнение на доставка на услуги по оценка, експертиза и работа върху движими вещи и посредническите услуги. Създадена е преходна разпоредба, с която се освобождават от данък превозни средства при декларирането им за свободно обръщение, при спазване на следните условия: превозните средства са били под режим временен внос с пълно освобождаване от митни сборове, към датата на присъединяване на страната към ЕС; към датата на декларирането им за свободно обръщение са под същия митнически режим; датата на първата регистрация на превозните средства е не по-късно от 31 декември 1998 г. и размерът на данъка е не по-голям от 100 лв. С предлаганите промени в ЗДДС е създадена и възможност Щабът на върховното командване на Северноатлантическия договор да се ползва от освобождаване от ДДС при внос и при доставки на територията на страната. Досега такава възможност съществуваше само за въоръжените сили на страните-членки на Северноатлантическия договор. Във връзка с изискванията на Регламент № 1998/2006 на ЕК за прилагане на чл. 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност към минималната помощ са предложени изменения в чл. 166. Променен е прагът на минималната помощ за инвестиционни проекти от 200 хил. лв. на левовата равностойност на 200 хил. евро. За предприятията от отрасъл сухоземен транспорт този праг е 100 хил. евро. С приемането на новия праг се създава по-благоприятен режим за лицата, прилагащи специален ред за начисляване на ДДС при внос, тъй като се увеличава размерът на минималната помощ, до който не се изисква индивидуално нотифициране пред Европейската комисия.
Министерския съвет прие предложения за промени в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ). Те са свързани с измененията в Конституцията, с които на общините се дава възможност да определят размерите на местните налози при условията и реда, установени със закон. По този начин продължава процесът на финансова децентрализация и предоставянето на по-широки правомощия и отговорности на общините в сферата на местните финанси. С промените от 2008 г. на общините се дава възможност да осигурят повече собствени данъчни приходи. С проектозакона се предлагат минимални и максимални размери на всеки местен данък. При определянето на границите са взети предвид съществуващите до края на тази година размери на данъците, които ще бъдат минимално ниво. Запазването на досегашната граница като минимална е с цел да се осигури финансова стабилност на общините при стартиране и реализирането на този местен данък, обясни заместник-министър Кирил Желев. Той уточни, че предложението на правителството е резултат от дискусиите с кметовете и Националното сдружение на общините в Република България. От всички разговори, които водихме, се показа голяма премереност и разумност в поведението на местните органи на власт, каза заместник-финансовият министър. Вярвам, че новите общински съвети ще проявят зрялост, но и едновременно с това имаме и безпокойство, тъй като става дума за решенията на 264 общински съвета и кмета. Предлаганият законопроект предвижда максималният размер за отделните видове местни данъци ще бъде до 2 пъти по-висок от минималния. Това се отнася за данъците върху недвижимите имоти, при дарение, при придобиване на имущество по възмезден начин и върху наследствата. Единственото изключение до 3 пъти ще е възможно за данъка върху превозните средства. С определения диапазон се дава свобода на общинските съвети да съобразят конкретния размер на местните данъци със социалните и икономическите условия на съответната община. Размерите на местните данъци няма да могат да се изменят през годината, а когато до края на предходната година общинският съвет не е определил конкретния размер на данъците за текущата година, налозите ще се събират на база действащите към 31 декември на предходната година. Конкретните размери на патентния данък ще се определят от общинските съвети в границите, предвидени в приложението към ЗМДТ. Като минимален размер е взето досегашното най-ниско ниво за страната (последната група), а за максимален най-високият за страната (І зона на Столична община). За дейностите, за които се дължи патентен данък в твърд размер, предложението е размерът, който е в сила до края на 2007 г. да бъде минималният, а максималният да бъде 2 пъти по-висок от него. Групирането и зонирането, свързано с патентните дейности, не се съдържат вече в закона. Такива ще могат да бъдат създадени от общинския съвет.
С оглед диференциране на размера на данъка според местоизвършването на патентната дейност, законопроектът предлага при определяне размера на данъка общинският съвет да се съобразява със следните критерии: местоположение на населеното място; вид на населеното място с оглед на това дали е с местно или национално значение; брой на населението и големина на населеното място; стопанско значение на населеното място; сезонен или постоянен характер на дейността; икономическо състояние на населеното място. За 2008 г. размерите на местните данъци трябва да бъдат определени до 29 февруари. До тази дата общинският съвет е необходимо да приеме наредбата, с която те се определят. Ако това не стане в посочения срок, през следващата година съответната община ще събира местните налози по минималните нива, заложени в закона, а патентен данък по размерите, които са в сила през 2007 г.